אנטיביוטיקה ובריאות הורמונלית- מה הקשר?

אתחיל בלהגיד שכשאין ברירה- אז אין ברירה- ואספר בסוף מה לעשות כשיש צורך באנטיביוטיקה.

אני חלילה לא מעודדת אי לקיחת אנטיביוטיקה כשיש צורך, אך יחד עם זאת, חשוב להבין ולדעת את ההשלכות על הבריאות שלנו.

כשאני הייתי ילדה, סבלתי מדלקות גרון אחת אחרי השניה. סיימתי סבב אנטיביוטיקה והתחלתי סבב חדש. עד שהוציאו לי את השקדים ואז הדלקות החוזרות עברו לסינוסים.

אז מה בעצם קורה כשלוקחים אנטיביוטיקה?

אז קודם חשוב שנכיר את המיקרוביום- עולם שלם של מאות בקטריות שנמצאים אצלינו במעי. המחקרים בשנים האחרונות מדהימים בכל הקשור למיקרוביום שלנו. בעבר ההבנה היתה שהמח שולט על כל תפקודי הגוף, אבל מחקרים מראים שעל כל מסר אחד מהמח למיקרוביום, מגיעים תשעה מסרים מהמיקרוביום למח המיקרוביום הוא ממש המח של הבריאות שלנו.

הבקטריות הטובות והאיזון הבקטריאלי הוא קריטי למערכת החיסונית, למערכת העצבים ולמערכת ההורמונלית.

האנטיביוטיקה נוצרה שתמחק את כל הבקטריה הרעה והטובה יחד.

וזה משאיר אותנו במצב שמועד למחלה נוספת מיד אחרי, ללא הבקטריות הטובות.

ספציפית לבריאות ההורמונלית, אנטיביוטיקה פוגעת בהורמונים המטבוליים לפטין וגרהלין. ההשפעה על ההורמונים האלה היא לפחות שנה שלמה והתוצאה היא עליה במשקל.

מחקר נוסף מ2012 הראה שילדים שנחשפו לאנטיביוטיקה בגילאים צעירים יש להם סיכוי גבוה יותר להיות בעודף משקל בהמשך חייהם.

אנטיביוטיקה מעודדת מחלות בבלוטת התריס, בעיות ביוץ ומחזור, ושליטה של אסטרוגנים (הורמונים גבריים). השימוש באנטיביוטיקה רק בכמה פעמים מגדילה את הסיכון לחלות בסרטן השד ב150 אחוז!!

בנוסף, ככל שלוקחים יותר אנטיביוטיקה- הוא כבר לא משפיע עלינו ולא עושה את פעולתו ואנחנו רוצים להסתמך עליו למקרים של הצלת חיים באמת!

אז מה החשיבות של המיקרוביום על המערכת ההורמונלית?

יש לה כמה תפקידים:

  • היא מפעילה את ההורמונים הקשורים לבלוטת התריס ומונעת מחלות של בלוטת התריס

  • מורידה מצבים דלקתיים בגוף שמגבירה את את הרגישות של הקולטנים של לפטין ואינסולין.

  • מגביר ספיגה של מגנזיום שהוא קריטי לייצור ההורמון הנשי והכ"כ חשוב לבריאות הורמונלית- פרוגסטרון

  • עוזר להוביל אסטרוגנים אל מחוץ לגוף

  • תומך בהורדת מצבי לחץ

אז מה עושים במצבים שיש צורך באנטיביוטיקה?

  • אז קודם כל, תופתעי שלא בכל מצב חייבים אנטיביוטיקה. כשאני גיליתי את זה, הייתי מאוד פתוחה עם הרופא שלי ושאלתי אותו- האם אנטיביוטיקה זה חובה במקרה הזה או שאפשר לטפל בזה בצורה טבעית? רוב הפעמים הוא אמר לי שאפשר לנסות גישה טבעית ובמקרה הצורך לחזור אליו לאנטיביוטיקה.

  • מעבר לזה, אנחנו רוצים לשמור על מיקרוביום בריא וחזק באופן קבוע כדי שגם כשיגיעו חיידקים לא טובים- הגוף מייד יוכל להפעיל את המערכת החיסונית ולטפל בבעיה ולא נגיע למצב של צורך באנטיביוטיקה. את זה עושים ע"י פרוביוטיקה. זה בעצם החיידקים הטובים שאנחנו מכניסים חזרה לגוף. אני ממליצה ל יום לקחת פרוביוטיקה (תוספת תזונה) ובזמנים של אנטיביוטיקה הגביר את המינון (אך לא לקחת יחד עם האנטיביוטיקה)

  • בנוסף, יש מזונות פרוביוטים- וזה מזונות מותססים שאנחנו מכינים לבד בבית, כמו מלפפונים במלח, כרוב כבוש, יוגורט ביתי- כל אלה עשירים בבקטריות טובות שעוזרים לבנות מיקרוביום חזק ובריא יותר.

  • מזונות פרהביוטים- אלה מזונות שהם מאכילים את הבקטריות הטובות וגורמים להם להתרבות להיות חזקים יותר. אז גם אותם נרצה לאכול בשפע- בצל, שום, תפוח אדמה ירושלמי, עלים ירוקים (הסיבים התזונתיים הרבים בהם משמשים מזון לבקטריות הטובות).

  • מזונות ריריים- יש מזונות עם מרקם רירי. הריר הזה עוזר לרפא את הקרום הפנימי של המעי ויוצר סביבה בריאה להתפתחות הבקטריות הטובות. מזונות ריריים- זרעי צ'יה, זרעי פשתן טחונים, במיה,אלו וורה.

  • אי אפשר בלי להזכיר את המזונות שלא משרתים אותנו. בעצם כל בחירה במזון או שהיא מקדמת לנו את הבריאות, או שהורסת אותה. יש השפעה על כל מה שאנחנו אוכלות. אם נאכל מזונות מעובדים, סוכר וכדומה- המיקרוביום שלנו יצטרך להתמודד מולם- ומול הבקטריות הרעות שאנו מאכילות ועוזרות להתגבר על הטובות.

  • במקרה שכבר הגענו למצב של מחלה, והרופא מאשר גישה טבעית, התחלה טובה היא שימוש בויטמין C, ואבץ- שנלחמים במצב דלקתי ותומכים במערכת החיסונית.

  • לסיום, למרות השפעות האנטיביוטיקה על הבריאות ההורמונלית שלי, בשנים האחרונות אני עובדת על הבראת המיקרוביום, אני כבר בלי אנטיבוטיקה במשך שנים (טפו טפו), וההורמונים שלי חזרו לאיזון מושלם.

וזה הכל מתחיל אצלינו מהמזון.

כתיבת תגובה

לקבלת אוסף מתכונים לבריאות הורמונלית מלאו את הטופס הבא