שחלות פוליציסטיות- מזונות מבריאים ומזונות מזיקים

תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS)

מדובר על תסמונת שכיחה שמופיעה אצל 10% מנשים. מדובר על קבוצת תסמינים שקשורים לחוסר ביוץ ורמה גבוהה של אנדרוגנים.

התסמינים העיקריים- מחזור לא קבוע, במיוחד איחור בדימום או יותר מיני ימים של דימום

 בהרבה מקרים (אבל לא כולם)  ניתן לראות שרשרת ציסטות על השחלות בבדיקת אולטראסאונד.

 

תסמינים נוספים כוללים:

  • חוסר פוריות- חלקי או מלא

  • מחזור חסר או לא קבוע

  • אתגרים עם משקל גוף עודף- כולל קושי גדול לרדת, ושומן באזור הבטן.

  • אקנה

  • תנגודת אינסולין (מגביר את הסיכון לסכרת)

  • בעיות שיעור- כגון שיעור יתר בפנים, או הפוך- קרחת

  • עייפות כרונית

  • שינויי מצב רוח, דכאון ו/או חרדות

  • חשק מיני ירוד

 

מעבר לתסמינים הבעייתיים של מחזור לא סדיר, אתגרי משקל ושיעור, שחלות פוליציסטיות משוייכת עם סיכון גבוהה לחלות בסכרת סוג 2 ומחלות לב.

זה תסמונת הורמונלית שמשפיעה על כל המצב הבריאותי של הגוף.

 

איך אפשר לדעת אם יש לך שחלות פוליציסטיות? את צריכה את שלושת הדברים הבאים:

  • מחזורים לא סדירים או אולטראסאונד שמצא שחלות פוליציסטיות

  • אנדרוגנים גבוהים בבדיקת דם או תסמינים של אנדרוגנים גבוהים כמו שיעור בפנים

  • סיבות אחרות לאנדרוגנים ברמה גבוהה נשללו

(דוגמא לסיבות אחרות לאנדרוגנים ברמה גבוהה: * אמצעי מניעה הורמונלים עם כמות גבוהה של אנדרוגנים * כמה מתרופות פסיכיאטרים * תת פעילות של בלוטת התריס)

 

היסוד לריפוי הגוף ובריאות טובה, זה האוכל שאנו בוחרות לאכול.

המזון שלנו זה ההוראות לגוף, ומה שאנחנו אוכלות יכול להביא לריפוי של המערכת ההורמונלית.

 

הנה כמה מאכלים שיכולים להזיק  במקרה של שחלות פוליציסטיות: (עם הסבר קצרצר- אני לא נכנסת כרגע לעומק של כל אחד מהמזונות)

  • סוכר- תורם לבעיות פוריות, סכרת ועליה במשקל, מגביר את תנגודת האינסולין ומוציא את כל המערכת ההורמונלית מאיזון.

  • גלוטן- גורם לבעיות עיכול, מצב דלקתי, חוסר הזנה ומעלה את הסיכון למחלות רבות

  • מוצרי חלב- תורם להתנגדות לאינסולין בנוסף לבעיות פוריות וחוסר איזון הורמונלי ומצב דלקתי בגוף.

  • חומרים משמרים – תורמים לחוסר איזון הורמונלי ומצב דלקתי של הגוף.

  • שמנים צמחיים (קנולה, סויה, חמניות…)- גורם למצב דלקתי קיצוני שתורם לעליה במשקל, חוסר פוריות ותסמינים נוספים.

  • אלכוהול- מעלה את רמות הסוכר בדם ברמה קיצונית- תורם לתנגודת אינסולין

 

בעיניי הדבר הכי חשוב להתרכז עליו כשאנו באות למסע של ריפוי הוא ה"מה כן"? מאוד קל להגיד מה לא לאכול, אבל זה יוצר מצב שלפעמים אנחנו פשוט לא אוכלות- וזה משהו שאנחנו לא באמת יכולות לעשות לטווח ארוך ובסוף חוזרות לאכול את מה שלא משרת אותנו.

אז הנה כמה מאכלים שעוזרים לגוף במסע ההבראה ומומלצים למי שסובלת משחלות פוליציסטיות:       

  • שמן קוקוס- שומן בריא שמאזן רמות סוכר בדם, אנטי-דלקתי, מספק אנרגיה זמינה.

  • אגוזי מלך- עשירים באומגה 3 שנלחם במצב דלקתי בגוף,  מאזן רמות סוכר בדם שתורם לאיון הורמונלי.

  • סלמון- עשיר באומגה 3, מקור חלבון אנטי דלקתי ומאזן רמות סוכר בדם.

  • ברוקולי- ממשפחת המצליבים- עוזר לניקוי ההורמונים בכבד, אנטי דלקתי עוצמתי

  • קייל- מצליב ועלה ירוק- עשיר באנטיאוקסידנטים שמרפאים ברמה תאית, עוזר לנקות עודף סוכרים.

  • אוכמניות- עשירים באנטיאוקסידנטים, שומר על התאים מפני נזק ומוריד מצב דלקתי.

  • זרעי צ'יה- הופך מצבים דלקתיים, מרפא את המעי לעיכול תקין, עשיר באומגה 3.

  • כורכום- חומר אנטי-דלקתי חזק

  • סלק-  חומרים אנטי-דלקתיים שמרפאים תאים ועוזרים לכבד בתהליך הניקוי- חשוב מאוד לצורך ניקוי עודף הורמונים וסוכרים מיותרים.

 

אני מקווה שההמלצות כאן יעזרו לך להתקדם בהבראת גופך בצורה טבעית, מאוזנת ושמחה.

מירי

כתיבת תגובה

לקבלת אוסף מתכונים לבריאות הורמונלית מלאו את הטופס הבא